20 september 2024 Gebruikers online: 22
Agenda
Active creations

Op deze manier wordt het gemakkelijker om resultaatgericht te werken

Geplaatst op: 18 september 2024

(Adv.) Het is bijzonder om te zien dat de maatschappij de laatste jaren flink aan het veranderen is op werkgebied. Nog niet zoveel jaren, en dan spreken we over tientallen, geleden was het voor de meeste mensen gangbaar om in loondienst te werken en velen hadden ook een vast contract met zekerheid. Daardoor bleven veel mensen veelal bij dezelfde werkgever in dienst. 

Tegenwoordig werken echter steeds meer mensen voor zichzelf en niet alle tijd die je aan je bedrijf besteedt, is ook direct terug te vertalen in een uurloon. Zelfs niet wanneer je met uurtarieven werkt, want dan heb je alsnog andere zaken waar je rekening mee moet houden, zoals het doen van de administratie en ga zo maar verder. Bovendien werkt een groot deel van de ondernemers tegenwoordig ook op basis van een projectprijs, omdat klanten het fijn vinden om te weten waar ze vooraf financieel aan toe zijn. Hoe resultaatgerichter je dan werkt, hoe beter dit is. Maar hoe maak je het jezelf dan gemakkelijker om resultaatgericht te werken? Met deze drie doelen lukt jou dat in vrijwel elke bedrijfsbranche. 

Je doelen SMART-formuleren 

Als ondernemer die diensten verricht, werk je doorgaans altijd met een opdrachtgever en dit kun je, als we het naar spelletjestermen vertalen, zien als een missie. Wanneer je bijvoorbeeld aannemer bent en een opdracht krijgt voor de aanbouw, dan is dat de algemene missie waar je voor betaald krijgt. Maar de missie is niet zomaar behaald, want je moet langzaam naar het doel toe te werken. 

Als we bij het voorbeeld van de aannemer blijven, dan betekent dit dat je verschillende taken moet verrichten om de aanbouw te realiseren. Denk aan het verzamelen van de juiste vakmensen, de juiste gereedschappen, het in orde houden van de administratie en ga zo maar verder. Als je van deze missie verschillende smart doelen maakt, dan zorgt dit ervoor dat je resultaatgericht aan de slag kan.

Een actieplan maken 

Resultaatgericht werken wordt ook gemakkelijker wanneer je voor grote of kleine projecten een actieplan maakt. Het opstellen van een actieplan kan op verschillende manieren, maar vergeet sowieso niet om te benoemen wie welke taken moet volbrengen en wat de specifieke deadlines zijn. Vergeet nadien ook niet om je actieplan te analyseren, zodat je ziet wat er wel en niet goed ging. Daar heb je dan weer wat aan voor je volgende actieplan. 

De kunst van prioriteren 

Natuurlijk zitten er maar een specifiek aantal uren in een dag en die wil je zo nuttig mogelijk gebruiken. Voor bepaalde taken heb je meer ‘denkkracht’ nodig dan voor andere taken en om die reden is het ook belangrijk om te prioriteren. Als je bijvoorbeeld een creatief marketingplan wilt opstellen, dan vereist dat aandacht en veel energie. Daarvoor kun je dan ook het beste de tijd gebruiken waarin je het productiefst en fitst bent. Voor de meeste mensen is dat de ochtend .

Gepubliceerd door Robert Jansema
Aquaservice